Тема. Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». РОЗДУМИ ПРО УЯВУ, ФАНТАЗІЮ У ЖИТТІ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ
Мета: опрацьовуючи зміст повісті Я. Стельмаха, звернути увагу на роздуми героїв про уявне, фантастичне і реальне в їх дитячому житті; переказувати цікаві уривки з твору, коментуючи їх; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, зіставляти описане з реальним життям; толерантно і аргументовано доводити свою думку; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття любові до рідного краю, мальовничої природи; повагу до творчості Я. Стельмаха; прищеплювати інтерес до власних результатів навчальної діяльності; допитливість, пунктуальність.
Теорія літератури:повість, пригодницький твір
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, картка "Детективна справа", заповнюється протягом уроку: "Місце розслідування: с.Юрківка", "Обє'кт розслідування: Митькозавр Стеценка", "Докази існування: розповідь Василя, подряпини на деревах, пір’я зі з’їденої ворони та сліди", "Версія розслідування"," Результат розслідування."
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
Епіграфи уроку:
"Уява - синонім здатності до відкриттів".
(Федеріко Ґарсія Лорка,
іспанський поет і драматург)
:" Найважливіше - це не результат пошуку,
а сам пошук. Правда повинна
відкриватися помалу. "
( У́рсула Ле Гуін,
американська письменниця
та літературний критик.)
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда з учнями
— Згадайте, які веселі пригоди траплялися з вами під час літніх канікул, відпочинку?
— Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклади.
Пригодницький твір – це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій. .Пригодницький захоплюючий сюжет.
( В. Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»), Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». В.Винниченко. «Федько-халамидник».)
— Які ви знаходите рішення, коли потрапляєте в складну життєву ситуацію? Це ви робите самостійно чи звертаєтеся по допомогу до дорослих?
—Чи можна вважати твір «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера» пригодницьким? Чому? Особисту думку обґрунтуйте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
І V.Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Деяка частина людей постійно ставить питання де? що? коли? як? чому? і намагається знайти на них відповідь. Саме завдяки таким допитливим людям і відбувається прогрес людства. Специфіка пригодницького твору, яким є повість Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки…», у тому, що він постійно тримає читачів у напруженні, у захопленні. Крім того, він несе багато цікавої інформації з різних галузей знань, примушує хвилюватися за долю героїв, сумувати з приводу їхніх невдач, радіти їхнім успіхам.
Сьогодні ми разом з героями поринемо у пригодницький світ твору Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки…», з'ясувавши нарешті, що ж за чудовисько живе у лісовому озері. А працювати ви будете у детективному агентстві "Пошук", тобто всі на час уроку станете детективами.
Девізом у нашій роботі стануть слова:" Найважливіше - це не результат пошуку, а сам пошук. Правда повинна відкриватися помалу. "
( У́рсула Ле Гуін,
американська письменниця
та літературний критик.)
V. Основний зміст уроку
Визначення місця розслідування
1.Творче завдання за змістом твору .
Установи відповідність
1.а. Поїздка до Юрківки
2.б. Відпочинок біля озера
3.в. Добра й гостинна бабуся.
4.г. Інтригуюча розповідь Васі-велосипедиста про таємницю лісового озера.
5. r.Завдання із зоології.
6.д.Зустріч із Васею - велосипедистом.
Місце розслідування: с.Юрківка
Докази на рахунок існування дивної істоти
2.«Незакінчене речення»
— Змінила життя біля озера Сергія й Митька звістка Васі про… (химеру).
— Підтвердженням того, що озеро біля села має давнє походження був… (бурштин).
— Відгадку таємниці страшного звіра Митько й Сергій вирішили шукати в… (бібліотеці).
— На березі озера хлопці знайшли… (пір’я зі з’їденої ворони та сліди).
— Як живу приманку, діти вирішили використати.. (курку).
— Таємниче озерне чудовисько вирішили назвати… (Митькозавр Стеценка із Юрківки).
Обє'кт розслідування: Митькозавр Стеценка
Додаткові докази
- Які ще факти свідчили про те, що в озері живе якась істота?
Докази існування: розповідь Василя,
подряпини на деревах,
пір’я зі з’їденої ворони та сліди
Дослідження детективів
3.Виступи (індивідуальні) учнів з короткими повідомленнями про доісторичних тварин
Уявне малювання "злочинця"
4.Виступи з малюнками. Учні демонструють і коментують, якою вони уявили химеру лісового озера.
Версія розслідування.
- Яка загальна картина розслідування перед нами вимальовується?
Виступ учня.
5. Робота з текстом. "Зустріч" із "чудовиськом"
- Опишіть чудовисько, яке хлопці зненацька побачили.
(«Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне… На поверхні видніла лише голова, але що то була за голова!.. Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби…»)
- Як Сергій з Митьком сприйняли його появу?
-З чим було пов’язано те, що хлопці не злякалися потвори?
Результат розслідування.
- Хто ж виконував роль потвори?
6.Виконання тестових завдань
1. Чому хлопці не побоялися того, яке пливло озером, хоча й мали бажання втекти? Бо: